Yogastijlen bij YOGA Hanneke Norbruis


HATHA YOGA

Hatha yoga is de meest bekende yogavorm in het Westen en de basis van veel andere yogavormen zoals Yin Yoga, Ashtanga Yoga, Vinyasa, Anusara, Kundalini, Power Yoga, Bikram, Iyengar Yoga, Restorative Yoga etc. Dat wil zeggen, de asana's (lichaamshoudingen) uit Hatha Yoga vormen de basis. In een volledige Hatha Yogales zouden ook de kriyas (reinigingsmethoden), mudras, bandhas, pranayama, mantras en meditatie beoefend moeten worden.

 

Bij de meeste yogascholen ligt de nadruk op de fysieke beoefening en komen niet al deze aspecten, die eigenlijk beoefend zouden moeten worden om het echt yoga te noemen, aan bod. Dat heeft meerdere oorzaken: veel yogadocenten zijn hierin onvoldoende onderlegd, bovendien is het overheersende idee dat het bij yoga om het beoefenen van lichaamsoefeningen gaat en veel mensen die yoga doen hebben daardoor weinig of geen interesse in de overige aspecten van yogabeoefening.

 

Door haar inmiddels ruime ervaring en kennis is Hanneke Norbruis in staat de nadruk per les te laten verschillen.

 

Mocht je je verder willen verdiepen dan zijn er workshops en cursussen op vrijdag, zaterdag en zondag.

 

YIN en YANG

Yin en Yang verwijzen naar de tegengestelde principes of energieën in het universum, of feitelijk de complementaire (elkaar aanvullende) waarden,

immers zonder het één is het ander niet.

Ons dagelijks leven en daarmee veelal ook ons concept van gezond en goed bewegen wordt door Yang gedomineerd;

actief, kracht, hard, competitie, herhaling en wilskracht.

Yin-eigenschappen als vriendelijk, zacht, verstild, ontvankelijk, rustig en langzamer, worden als minder-waardig en minder effectief gezien.

Yin-yang staat voor balans, evenveel wit als zwart. We hebben beide nodig. 

 

YIN YOGA

In deze yogavorm ligt de focus op het herstellen, mobieler en soepeler maken van fascia, bindweefsel. Dat zijn andere lichaamsweefsels dan spierweefsel. Je kunt hierbij denken aan botten, banden en pezen. Doordat we de vnl. vloerhoudingen langer aanhouden (3 tot 5 minuten), kun je ontspannen/loslaten in je spierweefsel en wordt Chi (de levensenergie)(ook prana genoemd) gestimuleerd in de meridianen (energiebanen)(ook nadi's genoemd) en in de organen. Bovendien is Yin Yoga hierdoor een contemplatieve en meditatieve vorm van yoga.

Yin Yoga is niet hetzelfde als Restorative Yoga, die twee worden nogal eens door elkaar gehaald. In Restorative Yoga gaat het er vooral om geestelijk en lichamelijk te herstellen en op te bouwen.

 

YANG YOGA

De meeste yogavormen (en ook sporten) zou je Yang-vormen kunnen noemen, aangezien we hierin vooral werken aan spierweefsel, dat we sterker en flexibeler willen maken. Je kunt hierbij denken aan Power yoga, Ashtanga yoga, Critical Alignment, Vinyasa en ook Hatha yoga.

De basis van al deze yogavormen is hatha yoga, maar net zoals de wereld zich constant ontwikkelt, is ook yoga aan ontwikkelingen onderhevig en dus ontstaan er verschillen in opvatting, voorkeur en aandacht.

 

YIN YANG YOGA

In een YinYang yogales kunnen beide aspecten aan bod komen, naast elkaar of de ene keer met de nadruk op yin en de andere keer op yang.

In deze lessen beoefenen we dus het hele spectrum: kracht, flexibiliteit, conditie, strekken, ademhaling, en ook mindfulness en meditatie.

 

MINDFUL YOGA (Stress relief)

In deze les beoefenen we, net als in bovengenoemde vormen, lichaamshoudingen en ademhalingsoefeningen, maar we bewegen rustiger en met meer aandacht. Niet omdat iets correct uitgevoerd dient te worden, maar om bewust te worden van wat er nú op dit moment aanwezig is aan geluksmomentjes, en ook aan lichamelijke en geestelijke ongemakken, aan (voor)oordelen, concepten en meningen ...

 

YOGA NIDRA - "Een half uur Yoga Nidra staat gelijk aan vier uur slaap" (Swami Satyananda)

Yoga Nidra is vooral bekend vanwege de diepe ontspanning, zowel fysiek als mentaal. Yoga Nidra leert je om bewust de verschillende stadia waar je doorheen geleid wordt, te ervaren. Je leert je over te geven aan de verschillende emoties en stadia. Hierdoor wordt je geest getraind en wordt deze flexibeler en bereik je een diepe staat van rust. Het enige wat je hoeft te doen is comfortabel te liggen en te luisteren naar mijn stem.

 

In de lijn van Swami Satyananda Saraswati (Bihar) heeft Hanneke een teacher training Yoga Nidra en meerdere workshops gevolgd en het bovendien elke dag beoefend tijdens een 2-weeks retreat in een ashram.

 

SLOW YOGA

 

Slow Yoga zijn lessen die Hanneke Norbruis ontwikkeld heeft vanuit de gedachte van duurzaamheid, waarin ook o.a Slow Food en Slow Fashion steeds meer aandacht krijgen.

 

In de lessen heeft ze de beoefening van yin yoga, restorative yoga, yoga nidra, healing yoga, mindfulness en klankschalen samengebracht.

Bewustwording is een belangrijke sleutel in haar lessen. Als je bewust leeft krijg je inzicht en kun je los-laten, ont-spannen.

 

'Verander de wereld, begin bij jezelf'. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar voor jou waarschijnlijk wel.

 

Tot ziens, met warme groet, Hanneke Norbruis

 

Y O G A   H A N N E K E    N O R B R U I S

N I C O L A E S   M A E S S T R A A T   2 - 2 1 8

1 5 0 6   L B   Z A A N D A M

T E L. 0 6 2 5 4 1 3 5 2 3

info(at)yoga-meditatie-zaandam(punt)nl

www.yoga-meditatie-zaandam.nl


Text & Design, Copyright© Hanneke Norbruis 

Logo clev.nl