YOGA

Bij YOGA Hanneke Norbruis beoefenen we verschillende stijlen yoga: hatha yoga, yin yoga, vinyasa, hatha flow, restorative yoga en yoga nidra. (lees er hier over).

 

 

Hatha yoga is de meest bekende yogavorm in het Westen en de basis van veel andere yogavormen zoals Yin Yoga, Ashtanga Yoga, Vinyasa, Kundalini, Power Yoga, Bikram, Iyengar Yoga, Restorative Yoga etc.

 

Per week behandelen we verschillende thema's; nek, schouders, bovenrug, onderrug, benen, heupen, middenrug, bindweefsel en meridianen, zodat je gerichter werkt op specifieke spieren en spiergroepen (ketens), gewrichten, op sterker worden of juist loslaten.

 

Ademhaling is de rode draad door de lessen en we beoefenen ook regelmatig ademhalingsoefeningen en pranayama (yoga ademhaling).

 

Meditatie is een belangrijk onderdeel van yogabeoefening.

Daarom beginnen we de les vaak mindful (met onze aandacht in het huidige moment zonder daar een mening over te hebben) en soms met een korte aandachtsmeditatie. Als je dieper in meditatie wilt, dan raad ik je aan om de donderdagavond 20.15u en vrijdagochtend 9.15u de lessen te volgen.

 

Yoga bij YOGA Hanneke Norbruis is geen sport of work-out, daarmee zouden we het prachtige dat yoga te bieden heeft tekort doen.

Yoga gaat verder, dieper en werkt aan balans. Evenwicht tussen lichaam en geest, tussen aanspannen en ontspannen, concentratie en open-zijn, je best doen of meedeinen.

 

Yogalessen bij YOGA Hanneke Norbruis zijn erop gericht dat je er de rest van de week wat aan hebt, zowel geestelijk als lichamelijk.

 

Iedereen kan yoga doen en je hoeft er niet lenig of ervaren voor te zijn.

 

Bij ons geen acrobatische poses, geen competitie, niet zien en gezien worden, maar jóuw uurtje.

Met die intentie zul je al snel merken dat je zowel fysiek als mentaal sterker wordt, flexibeler, vrijer, milder en rustiger.

Op mijn Youtube-kanaal heb ik een zelf ingesproken eindontspanning én een lichaamsrotatie (bodyscan) ge-upload, enjoy!


YOGA of PILATES?

Als je nog nooit yoga of pilates gedaan hebt is het lastig om de verschillen te begrijpen.

 

Er zijn wel allerlei lijstjes en overzichtjes, maar die schieten meestal tekort.

 

Lees beide omschrijvingen eens door en dan begrijp je al iets meer.

 

Bij rugklachten wordt vaak pilates aangeraden. Dat begrijp ik vanuit fysiek oogpunt gezien, maar een mens is meer dan een zak botten en spieren, dus ik zou je eerst willen zien en spreken voordat ik je een advies kan geven.

 

Ook lekker, lessen op het strand!

 

Datzelfde geldt bij stress. Daarbij wordt vaak yoga aangeraden. Maar misschien is het wel zo druk in je hoofd dat yoga nog net een stap te ver is en zijn de 6 pilates principes al een flinke uitdaging voor je: 1. Centering 2. Concentratie 3. Controle 4. Precisie 5. Adem 6. Flow; vloeiend en gracieus

 

Er wordt vaak gedacht dat pilates zwaarder is dan yoga ... dat hangt er helemaal vanaf wat je als uitgangspunt neemt, maar mij hoor je dat niet zeggen.

 

Yoga en pilates kunnen overigens prima naast elkaar beoefend worden.

 

 

Het goede nieuws is dat dat kan bij YOGA Hanneke Norbruis. Kom dus beide eens meedoen en beslis dan wat het best bij jou past.


HULPMIDDELEN

Er zijn hulpmiddelen die we regelmatig gebruiken in de lessen.

Sommige zijn goed te gebruiken in groepslessen, andere vragen een persoonlijke aanpak.

Rubber strip

Het rubberen stripje uit CAY (Critical Alignment Therapy) gebruiken we vaak aan het begin van de les om de aandacht naar binnen te brengen en om nek, schouders en bovenrug op te strekken en te ontspannen.

 

Rugrolletje, waarbij we op een opgerold vilten matje, dekentje of badlaken gaan liggen. Een bekend hulpmiddel uit de yoga therapie, zoals ik die ook in India beoefend heb.

 

Het is, net als het stripje en het boogje, een prettige manier om de aandacht naar binnen te brengen en om het fascia (bindweefsel) in nek, schouders en de gehele rug de kans te geven om soepeler te worden, dus te ont-spannen. 

Een super yin-houding!

 

Het yogaboogje of backbender.

Een geweldig hulpmiddel bij

rug-,schouder- en nekklachten.

Oorspronkelijk ontwikkeld door yoga-guru Iyengar en daarna door velen op eigen wijze geïnterpreteerd. 

 

Als je een achteroverbuiging maakt beweeg je je bovenrug naar achteren waardoor je aan de voorkant, in je borst en hartgebied, opent.

Dat kan uitdagend en bevrijdend werken.

Het hoofdstandbankje.

Sirsasana (hoofdstand) is voor veel mensen (te) zwaar en wordt vaak onjuist onderwezen en uitgevoerd.

 

Dit hulpmiddel versterkt je core en je rugspieren, helpt tegen klachten in rug, schouders en nek en geeft je toch de voordelen van omgekeerde houdingen.

 

De hoofdstand beoefenen we vaak in de woensdag-avondles.


Y O G A   H A N N E K E    N O R B R U I S

N I C O L A E S   M A E S S T R A A T   2 - 2 1 8

1 5 0 6   L B   Z A A N D A M

T E L. Nul Zes 2 5 4 1 3 5 2 3

Email

www.yoga-meditatie-zaandam.nl

Text, Beeld & Design, Copyright© Hanneke Norbruis