PILATES

Pilates is een bewegingsmethode die begin vorige eeuw is ontwikkeld door Joseph Pilates (1888-1967) met als doel sterk, flexibel en gezond te blijven.

 

Bij YOGA Hanneke Norbruis beoefenen we geen aerobic-achtige fitness oefeningen zoals je in een sportschool doet, maar juist oefeningen waarbij geconcentreerd bewegen centraal staat, ondersteund door aandachtig ademhalen en werken vanuit de core (buik- en rugspieren).

 

De Pilates-principes zijn:

1. Centering

2. Concentratie

3. Controle

4. Precisie

5. Adem

6. Flow; vloeiend en gracieus

Bij mooi weer kunnen we lekker op het balkon lessen.

 

De meesten van ons gaan gejaagd door het leven en we hebben het gevoel constant onder druk te moeten presteren.

 

Ik vind het belangrijk dat jouw uurtje pilates ook echt dat moment voor jezelf kan zijn. Geen goed-beter-best, niets strak-strakker-strakst, net zo min als harder, sneller, verder ...

Jij doet wat goed voelt voor jou op dat moment van de week.

 

Aan het einde van de les zijn er daarom altijd 5 minuten ontspanning, echt even loslaten, zowel geestelijk als lichamelijk.

 

Pilates bij YOGA Hanneke Norbruis is geschikt voor iedereen die eenvoudig, effectief en verantwoord wil bewegen.

 

 

YOGA of PILATES?

Als je nog nooit yoga of pilates gedaan hebt is het lastig om de verschillen te begrijpen.

 

Er zijn wel allerlei lijstjes en overzichtjes, maar die schieten meestal tekort.

 

Lees beide omschrijvingen hiernaast eens door en dan begrijp je al iets meer.

 

Bij rugklachten wordt vaak pilates aangeraden. Dat begrijp ik vanuit fysiek oogpunt gezien, maar een mens is meer dan een zak botten en spieren, dus ik zou je eerst willen zien en spreken voordat ik je een advies kan geven.

 

Datzelfde geldt bij stress. Daarbij wordt vaak yoga aangeraden. Maar misschien is het wel zo druk in je hoofd dat yoga nog net een stap te ver is en zijn de 6 pilates principes (zoals eerder vermeld) al een flinke uitdaging voor je.

Er wordt vaak gedacht dat pilates zwaarder is dan yoga ... dat hangt er helemaal vanaf wat je als uitgangspunt neemt, maar mij hoor je dat niet zeggen.

 

Yoga en pilates kunnen overigens prima naast elkaar beoefend worden.

 

 

Het goede nieuws is dat dat kan bij YOGA Hanneke Norbruis  Kom dus beide eens meedoen en beslis dan wat het best bij jou past.


Y O G A   H A N N E K E    N O R B R U I S

N I C O L A E S   M A E S S T R A A T   2 - 2 1 8

1 5 0 6   L B   Z A A N D A M

T E L. Nul Zes 2 5 4 1 3 5 2 3

Email

www.yoga-meditatie-zaandam.nl

Text, Beeld & Design, Copyright© Hanneke Norbruis